Ga direct naar de inhoud.

Niet goed bezig

Niet goed bezig

 

De gewone duivenliefhebber staat er niet bij stil, zeker niet als die geen fond speelt maar dit jaar organiseerde de KBDB zelf enkele nationale vluchten.

Het werd met gemengde gevoelens ontvangen, er zijn immers al zo veel fondvluchten. Stond fondminnend Belgie hier wel op te wachten?

Maar de vluchten werden een onverdeeld succes, en niet alleen qua deelname.

Er schoten enkele TIENDUIZENDEN euro's over, puur winst dus, waarvan de KBDB een deel heeft terug betaald.

Nu vragen mensen zich af of aan het organiseren van die vluchten werkelijk zo veel verdiend wordt. Kennelijk wel.

 

VREEMD

Heel vroeger ging bijna alles per trein, nadien kwam het veel goedkopere weg vervoer. Nou ja goedkoper, de liefhebber merkte er weinig van, maar toch.

Als de KBDB op 2 vluchten al TIENDUIZENDEN euro's winst maakt hoeveel hebben de inrichters op AL die vluchten in AL die jaren dan niet verdiend?

Geen wonder dat er bijna gevochten wordt om in te mogen richten.

Geen wonder dat het aantal fondvluchten eerder toeneemt dan afneemt.

Ook voor 2012 zien we weer verschillende fondvluchten van nagenoeg dezelfde afstand op dezelfde datum.

Wat een negatieve energie en nodeloze kosten.

 

NEDERLAND

Wat de meeste 'gewone liefhebbers' WEL weten zijn de enorme verschillen in vrachtprijs tussen Nederland en Belgie.

Dat kan oplopen tot de helft en dan praten we nog niet over het verschil in kosten van uitslagen en het veel modernere vervoer in Nederland (en ook Duitsland) voor dus een veel lagere prijs.

Voor de goede orde dient men te weten dat in Nederland de Afdelingen (vergelijk provincies) ZELF het vervoer in handen hebben.

Die hebben hun eigen duivenwagens en met vluchten organiseren geld verdienen is niet de bedoeling. Als het geheel kostendekkend is is het goed.

In feite zijn die duivenwagens (containers) dus eigendom van de liefhebbers.

Enfin, de KBDB zelf drukte ons met de neus op de feiten en die zijn dat het allemaal veel goedkoper kan.

Hoe men zo veel jaren ongestraft zo veel winst kon maken 'op kap van' de liefhebbers is me een raadsel.

Verder zouden inmandlokalen voor nationale concoursen die amper enkele handvollen duiven bijeen krijgen in Nederland onmogelijk zijn.

 

BELACHELIJK

Neem Internationaal Perpignan:

In Chastre kreeg men (ja U leest het goed) 3 duiven bijeen.

In Libramont 14.

In Beerse 12.

In Waver 16.

In Oud Turnhout 20.

In Bevel 24.

Het is toch van de pot gerukt dat mensen een avond vrij moeten maken voor al dat werk om pakweg 12 duiven in te manden?

Moet er dan maar gesaneerd worden?

Inmandlokalen geschrapt?

Mij lijkt het geen goed idee.

Dan zouden die paar liefhebbers die inmanden nog verder moeten rijden met als mogelijk gevolg dat ze daar voor passen en afhaken.

In plaats van minder inmandlokalen lijkt me beter het aantal fondvluchten drastisch te beperken. Dan krijgen die lokalen vanzelf meer duiven bijeen.

Nu lees ik tot mijn verbazing dat er voor 2012 ruim 30 Nationale vluchten zijn.

Kan toch niet in een sport die zo achteruit gaat?

Dat aantal inkorten tot pakweg de helft zou iets zijn waarbij iedereen zou winnen:

Attractievere concoursen met meer duiven, goedkoper vervoer, en geen zinloos werk om 12 duiven in te manden in EEN lokaal. Ook zouden er minder van die lachwekkende uitslagen zijn met 10 of 15 duiven in concours

 

OPVALLEND

Wat dit jaar opviel was dat enkele keren pas om 8.30 uur of zelfs later gelost werd terwijl de Nederlanders van dezelfde losplaats dat al om 7.00 uur deden.

Daar zou mee te leven zijn ware het niet dat het gebeurde dat die dagen voor de namiddag regen was voorspeld.

Het gevolg kan men raden:

De Nederlandse duiven bleven het slechte weer voor en de concoursen verliepen vlot. De Belgische vluchten daarentegen, soms van dezelfde losplaats, verliepen slecht tot zeer slecht.

Omdat het zo'n fraai weer was die dagen deed ik navraag waarom pas zo laat gelost werd. Tot mijn verbazing kreeg ik te horen dat men niet eerder klaar was.

Te weinig volk op de losplaats?

Daar lijkt het op.

Het gebeurde dat de duiven van Dourdan (Angerville) in Antwerpen een vol uur later gelost werden dan de Nederlanders.

Maar kan het anders als je weet dat de wagens na 22.00 uur nog moeten vertrekken?

Hoe kunnen die tijdig op de losplaats zijn om over dat uurtje rust voor de duiven maar te zwijgen.

In Nederland krijgen duiven van 400 kilometer vluchten 2 nachten mand.

Dat leverde ooit flink kritiek op ('waarom kan het in Belgie met EEN nacht mand?) maar die kritiek verstomde.

Men kwam er achter dat 2 nachten mand beter was.

 

MELDEN

Je ziet steeds meer liefhebbers met steeds meer duiven spelen.

Ze hebben een verzorger en van een hobby is nog amper sprake.

Enkele jaren terug was ik gaan letten bij een 'kleine' maar wel een goede.

De man was 79 en had 3 duiven mee voor een Internationale vlucht.

Hij pakte vroeg en tot mijn verbazing moest er ook nog eens een controle gummi ring geklokt worden.

De duif pakken en de gummi klokken kostte tijd omdat hij slecht ter been was maar het ergst kwam nog.

Hij moest melden en uiteraard had iemand van 79 geen gsm bij de hand.

Hij slofte naar binnen met een papiertje in zijn mond toen er een tweede duif viel die op het dak bleef zitten.

Ik riep hij kwam aangesloft om de duif binnen te roepen en keek angstig op zijn horloge. Als die duif niet snel was en ook daar de gummi ring af moest en hij het nummer moest noteren zou weer kostelijke tijd verloren gaan.

Dat haalde hij nooit.

Zijn duif werd te laat gemeld maar gelukkig kwamen er geen vodden van.

 

LANG GELEDEN

Nooit zal ik vergeten wat mezelf lang geleden overkwam, in de tijd dat we nog handmatig klokten.

Van een Nationaal concours moesten de drie eerste duiven gemeld worden.

Van een Orleans kreeg ik er 6 tegelijk, ze werden als bezeten geklokt want alles wees er op dat dat vroege waren.

De meldingspost wilde weten welke mijn drie eerste duiven waren.

Hoe kon ik dat weten?

Ik graaide naar 3 duiven waarvan ik wist dat ze bij die 6 waren, noemde de ringnummers en wachtte bang op de uitslag. Alles in orde.

Met nog meer angst werd naar de Nationale uitslag uitgekeken.

Ook daar alles in orde, dus, gelukkig voor mij: Niets gecontroleerd.  

Nu zouden zulke toestanden met elektronisch klokken onmogelijk zijn maar geef de liefhebbers toch wat meer tijd om te melden.

Die oudere man zonder verzorger, zonder gsm en de telefoon ver in huis zat met de bibber.

Moet dat nu echt?