Ga direct naar de inhoud.

Het moet niet gekker worden

n Sun City (Zuid Afrika) vindt jaarlijks onder enorme belangstelling van liefhebbers uit heel de wereld de 'One Million Dollar race' voor jonge duiven plaats.

De naam doet veronderstellen dat er 1 miljoen dollar te winnen is maar dat is onjuist.

Het zijn er zo'n 200.000 (dollar) MEER plus wat auto's en dergelijke.

De vlucht gaat over 630 kilometer bij 34 graden.

Jonge duiven? 34 Graden? 630 Kilometer?

Daar wel dus. Een beetje 'te' maar zijn WIJ goed bezig?

In Nederland zijn vluchten verder dan 450 kilometer voor jonge duiven 'in de ban' vanwege te grote verliezen. Zegt men.

Gevolg was het einde van Nationaal Orleans jonge duiven.

Waarom was dat het grootste concours van de wereld?

Omdat liefhebbers massaal deelnamen.

En waarom namen die massaal deel?

Omdat ze het AANTREKKELIJK vonden.

Destijds was ik in discussie met de WOWD over die verliezen, ik vond dat daarvan meer sprake was op de eerste (korte) vluchten en we kwamen er niet uit.

Nu is er sprake van om voortaan niet te vliegen als het warmer is dan 29 graden.

En liefhebbers vragen zich af of sommige beleidsmakers alle contact met de werkelijkheid verloren hebben.

 

HOEZO INTERESSANT?

'Hoe maken we de sport aantrekkelijk?' kan je tegenwoordig veelvuldig lezen.

Maar waar je ook komt hoor je mensen zeggen dat wat ze interessant vonden (Orleans) hen is ontnomen.

'Van Barcelona gaan er veel meer verloren' zeggen ze, 'maar daar hoor je niet over'.

Overigens deden ook Nederlanders mee aan die vlucht in Zuid Afrika zoals ze dat doen aan soortgelijke vluchten in Thailand, Argentini' en China.

'Als het hier niet kan dan elders maar' denken ze misschien.

 

WARMTE

'Elders' maakt men van 30 graden geen punt.

Die vlucht in Zuid Afrika gaat ook door bij 37 graden, dat is wat gortig maar niet vliegen bij 30 graden evenzeer.

Veel Nationale Bourges vluchten in Belgi' werden al probleemloos afgewikkeld bij nog warmer weer en in 'warme landen' maakt men van pakweg 30 graden ook geen punt omdat duiven er geen moeite mee hebben.

Zoals fietsen voor ons bij warm weer aangenamer is dan stil zitten!

Het doet denken aan die dag in 2003 toen de NPO adviseerde niet te vliegen vanwege de warmte.

Veel Afdelingen volgden dat advies en ik kon daar inkomen; omtrent 35 graden was het, en dat leek me ook te veel van 'het goede'.

De Belgen DACHTEN niet aan 'afgelasten', dat deden ze evenmin in Zuid en Noord Holland en' de concoursen verliepen flitsend.

'Voor het eerst geen verliezen' hoorde je, 'vluchten om van de smullen' kon je in Belgische gazetten lezen.

Nadien schreef 'een beleidsman' dat wedstrijden die op die 'vluchtloze' zaterdag wel doorgingen 'TOEVALLIG' vlot verliepen.

Waarop was de term TOEVALLIG gebaseerd?

Niet op feiten zoals men graag doet als men het heeft over verliezen.

 

PAUZE

Maar behalve het 'niet vliegen' over verdere afstanden en 'niet vliegen' bij warmer weer waren in Nederland plannen om de sport 'aantrekkelijk' te maken door 'niet te vliegen' in de weken 31, 32 en 33.

Vanwege minder belastend en vakanties.

Maar, maar, maar.

Mogen wij liefhebbers zelf bepalen of en wanneer we met vakantie gaan?

Het voorstel kwam niet van de NPO maar die indruk werd wel gewekt en met stomme verbazing werd er kennis van genomen.

Spelen mensen die met zulke plannen rondlopen zelf wel met duiven vraag je je af.

Dan zouden ze toch moeten weten wat het voor duiven betekent als die drie weken 'stil zitten' vooral in augustus.

Ze worden uit hun ritme gehaald en het ruiproces versnelt.

'Dan moet je ze zelf maar in gang houden' zei een bestuurder.

Hier schiet mijn verstand te kort.

'Zelf in gang houden?'

De bedoeling was toch dat 'we' met vakantie zouden kunnen?

En wat als het weer de week voordien slecht is, in de weken 31, 32 en 33 schitterend en in week 34, als dus opnieuw gevlogen wordt zo bar dat vluchten moeten worden afgelast?

Inderdaad theorie, maar het k'n!

Is dat duivensport aantrekkelijk maken of nog verder wurgen?

 

NIET SERIEUS

Ander voorstel is vroeger stoppen vanwege de rui en te veel vluchten.

De rui?

Ja dat geloof ik wel als je duiven in augustus drie weken niet speelt.

En maak je de sport aantrekkelijk als je mensen de kans ontneemt voorjaarsjongen in het najaar gedegen te leren?

Programma's zijn inderdaad overladen, maar dat geldt niet de duur, wel de intensiteit.

Drie overnachtvluchten in een weekend zoals we al kenden?

DAT is onaantrekkelijk.

Een halve fondvlucht, eendaagse fondvlucht, overnachtvlucht en jonge duivenvlucht in hetzelfde weekend die allemaal tellen voor een of ander kampioenschap?

DAT is een overladen vluchtprogramma.

Wat je ook kon lezen was dat duivensport aantrekkelijker zou zijn als alle afdelingen dezelfde dag zouden vliegen bij, je gelooft het niet, hetzelfde weer.

Op alle losplaatsen EN op alle vlieglijnen hetzelfde weer?

Hier houdt een mens op zaken nog serieus te nemen.

Een normaal mens heeft een stem over de eigen toekomst en zijn welzijn.

Je zou zeggen en nu de duivenliefhebbers nog'

 

VERLIEZEN

Zij die vol blijven houden dat op verdere afstanden te veel jongen verloren gaan moeten op vliegdagen (met tegenwind!) eens gaan kijken naar die enorm hoge glazen geluidswallen langs de snelweg bij Breda.

Daar vliegen zich op een dag meer duiven te pletter dan er in heel mijn club 'na een halve eeuw Orleans' verloren gingen.

DAT zou een aandachtspunt moeten zijn want DAAR liggen de jammerlijke feiten letterlijk voor het oprapen.

 

TOT SLOT

Wie nu denkt dat ik pleit voor vluchten met jonge duiven van 630 kilometer bij 34 graden heeft slecht gelezen.

Ik pleit nergens voor. Vertolk gewoon gevoelens van onrust, onvrede, onbehagen en zelfs angst bij de meerderheid al is dat de zwijgende.

Die komt niet in het verweer maar stopt als niemand het sein op rood zet.

Word ik nu binnen de NPO de gebeten hond?

Wel, het zij zo.

Met meningen die botsen is niets mis, dat leidt tot hogere waarden.

Als we maar naar elkaar luisteren en dat gebeurt veel te weinig.

Dialectisch denken heet dat.